Türkiye, Belçika’nın başkenti Brüksel’de açılan su ürünleri fuarı ESE’ye 17 firmayla katıldı. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Tuncay Sagun, geçen yıl 467 milyon dolarlık balık ihracatı yapıldığını söyledi.
BRÜKSEL
Türkiye, Belçika’nın başkenti Brüksel’de açılan su ürünleri fuarı ESE’ye 17
firmayla katıldı. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları
Birliği Başkanı Ahmet Tuncay Sagun, geçen yıl 467 milyon dolarlık balık
ihracatı yapıldığını söyledi. Sagun, rakamı 2023’te 2,5 milyar dolara çıkarmayı
hedeflediklerini kaydetti.
Avrupa’nın en büyük su
ürünleri fuarı olan ve bu yıl 21’incisi düzenlenen ESE’ye (European Sea
Exhibition) 70’ten fazla ülkeden 1.600 firma ve kuruluş katıldı. Türkiye fuara
15’i milli katılım yoluyla olmak üzere 17 firma ile iştirak etti. İstanbul Su
Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Tuncay
Sagun, Türkiye’nin bu fuara en ciddi katılım sağlayan ülkelerden biri haline
geldiğini söyledi. Sagun, 2011’de 447 milyon doları su ürünleri olmak üzere 1
milyar 418 milyon liralık hayvansal ürün ihracatı yapıldığını kaydetti. 2012’de
bu rakam yüzde 17 artarak balıkta 467 milyon dolara, toplamda ise 1 milyar 665
milyon dolara çıktı. 2023 hedefi olan 2,5 milyar dolara ulaşmak için devlet
teşviklerinin çok işe yaradığını vurgulayan Sagun, 2013 sonunda toplam
ihracatın 1 milyar 800 milyon liraya ulaşacağını söyledi. Su ürünlerinde
Avrupa, Japonya ve Ortadoğu pazarlarında etkin olduklarını aktaran Birlik
Başkanı, hedefe daha hızlı ulaşmak adına bunlara Afrika pazarını eklemek için
çalışmalar yapıldığını açıkladı.
Ancak iç pazarda tüketim
hâlâ istenilen boyutlarda değil. 2012’de Türkiye’de kişi başına yıllık kırmızı
et tüketimi 45 kilogram ve tavuk 25 kilogram iken balıkta ise bu rakam 6
kilogram seviyesinde. 2008’e bakacak olursak kişi başı yıllık tüketim 8,3
kilogramdı. Bunu ilk etapta 2008 seviyesine, ondan sonra daha da yukarılara
çıkarmak için çalışmalar yapılması gerektiğine işaret eden şirket yetkilileri,
bu sektördeki eksiklikleri şu şekilde sıralıyor: Yemek alışkanlıkları, güvenli
marka eksikliği ve tanıtım yetersizliği. Avrupa’nın en büyük balık fast-food
restoranı olan Nordsee bir dönem Türkiye pazarına girse de başarılı olamadı. Bu
alanda bir boşluk olduğunu düşünen Türk balıkçılar kendi markalarıyla pazara
yeniden çıktı. Dardanel’in, Dardenia markasıyla İstanbul’da 4 şubesi bulunuyor.
Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Niyazi Önen, Dardenia’nın şu an restoran
formatında olduğunu, fast-food tarzı olacak daha küçük şubeleri ise franchise
yoluyla açacaklarını aktardı.
Sagun Group ise
çalışmalarını tamamlamak üzere. 4,9 liradan menü hazırlayan Sagun da benzer bir
politika takip ediyor. ‘Fish-box’ adını verdikleri fast-food zincirlerinin ilk
şubesini merkez binalarında açtı. Bu yılın sonunda franchise yoluyla 30 şube
açılması planlanıyor